fbpx
Trendy 2022

Trendy w projektowaniu opakowań na rok 2023

Trendy w projektowaniu opakowań na rok 2023

Treść:

Rok 2021 zabrał ze sobą niektóre trendy, aby zrobić miejsce dla nowych pomysłów. Te, które zostały z nami mimo upływu czasu przeszły gruntowną metamorfozę, zostały zaktualizowane, a także przekształcone i dostosowanie do obecnych potrzeb rynkowych. W tym miejscu należy również wspomnieć o zupełnie nowych i nieoczekiwanych pomysłach. Miniony rok przyniósł duże zmiany w sposobie życia. Zmiany te będą wciąż widoczne w dziedzinie komunikacji oraz w sposobie kupowania i sprzedawania towarów. Przedłużający się okres epidemii zmusił wiele firm do przemyślenia oraz zmodyfikowania swojego pozycjonowania, zaktualizowania przekazu marki oraz fundamentalnych wartości. W związku z nowymi nawykami konsumenckimi cały świat przekonał się jak ważną rolę odgrywa e-commerce. Nikt nie wie na jak długo e-handel pozostanie z nami, być może będzie popularny przez bardzo krótki czas, ale równie może już nigdy nie straci na znaczeniu. Jednak żaden rynek internetowy nie będzie w stanie zastąpić fizycznego doświadczenia zakupowego. A może jednak będzie? W roku 2022 projektowanie emocjonalne będzie skupiało się na dostarczaniu nowych, bardziej wciągających doświadczeń związanych z użytkowaniem produktów.

1: Projektowanie dla handlu elektronicznego oraz handlu tradycyjnego

W wyniku pandemii, której trwanie przypadło na rok 2020-2021 znacząco wzrosła liczba zamówień składanych przez Internet. Wyjątkowo popularne stało się zamawianie jedzenia na wynos. Natomiast duże oraz średniej wielkości supermarkety poszerzyły swoją ofertę o zakupy z dostawą do domu. Należy tutaj wspomnieć o takich usługach jak Uber Eats, Yandex.Delivery,  Yandex.Lavka, Bolt, Glovo, Amazon Fresh, które są teraz u szczytu popularności. W 2022 roku zarówno producenci, jak i firmy przewozowe muszą nadać priorytet opakowaniom, które zapewnią najlepszą możliwą dostawę, a także dostarczą wyjątkowych wrażeń podczas rozpakowywania.

Data publikacji:

18 grudnia 2021 roku

Autor:

PG Brand Reforming

Projektowanie opakowania
Projektowanie dla handlu elektronicznego oraz handlu tradycyjnego

2: Opakowania przyjazne dla środowiska

Rozwój nowoczesnych technologii pociąga za sobą korzystanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie pakowania oraz dostarczania towarów i żywności. Chodzi tutaj o stosowanie opakowań nienaruszających równowagi ekologicznej. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, jak wyglądała dostawa przesyłek jeszcze kilka lat temu. Towary pakowane były w tysiące plastikowych torebek, które mogłyby być zastąpione dwiema lub trzema papierowymi paczkami. Odpowiedzialne marki dążą do zmniejszenia zużycia zasobów i materiałów, które pozostawiają znaczny ślad węglowy. Firmy, które dbają o środowisko otrzymują dodatkowe elementy wyróżniające (USP – Unique Selling Proposition lub Unique Selling Point), które świadczą o wyjątkowości ich produktów. Dla wielu nabywców może to być istotny czynnik decydujący o zakupie produktu tej konkretnej marki.

3: Przezroczyste opakowania

Opakowania z eko-celofanu i szkła, przezroczyste torebki ułatwiają potencjalnemu konsumentowi szybki wgląd w głąb opakowania. Kupujący mogą więc dobrze obejrzeć dany towar, poznać jego funkcjonalne oraz emocjonalne cechy. Takie rodzaje opakowań mogą być stosowane do pakowania owoców, warzyw, produktów mięsnych, mrożone lub schłodzone dania gotowe. Istotne jest, aby pamiętać, że projekt opakowania odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa oraz ochrony produktu, a także wpływa na promowanie marki. Opakowanie pomimo swojej przejrzystości musi być solidne, trwałe i być kojarzone z daną marką.

Opakowania przyjazne dla środowiska
Przezroczyste opakowania

4: Opakowania w stylu retro

W okresie pandemii czas płynie w zawrotnym tempie. Wiele osób patrzy wstecz i zastanawia się gdzie podziały się te dwa ostatnie lata, które minęły pod znakiem koronawirusa. Niemniej jednak mówiąc o wzornictwie w stylu vintage należy zaznaczyć, że już dzisiaj zaczyna się zarysowywać pewien trend na wzory w wersji retro. Tego typu estetyka wypełnia cały projekt, począwszy od wyboru kroju czcionki, poprzez wybór kolorów, a skończywszy na strukturze opakowania.

Opakowania w stylu retro
Opakowania w stylu retro

5: Płaskie ilustracje

Spośród wszystkich trendów to właśnie płaskie ilustracje są najbardziej rozpoznawalne i popularne. Jest tak dlatego, ponieważ ludzie przyzwyczaili się do minimalistycznych interfejsów. Z powodu nadmiaru informacji, które do nas docierają nauczyliśmy się  bardziej zwracać uwagę na minimalizm. W związku z tym nasze pragnienie prostoty znajduje swoje odzwierciedlenie między innymi w takich trendach. W tym stylu kształty są jak najbardziej uproszczone, natomiast kolory uwydatnione. Gdy z projektu znika nienaturalna objętość, złożone ilustracje oraz gradienty staje się on wyraźniejszy, bardziej zrozumiały oraz bardziej przyjazny dla odbiorców. Płaskie ilustracje pomagają zachować równowagę pomiędzy funkcjonalnością a estetyką naszych projektów.

Opakowanie z Płaskimi ilustracjami
Płaskie ilustracje

6: Prosta geometria oraz jednolite kolory

Kolejnym trendem w projektowaniu graficznym, który kształtuje świat opakowań jest prosta, ale dynamiczna geometria. Projekt ten jest zbudowany w głównej mierze z prostych linii i ostrych kątów, które w połączeniu z jasnymi kolorami o bogatych odcieniach przyciągają potencjalnych nabywców. Geometria wygląda zarówno prosto, jak i estetycznie, a co ważne dobrze prezentuje się nie tylko na półce, ale też na małym ekranie smartfona. Jednolity kolor odcień jest najlepszym przyjacielem prostej geometrii składającej się z jak najmniejszej ilości elementów graficznych oraz czcionek.

Opakowania z prostą geometrią oraz jednolitymi kolorami
Prosta geometria oraz jednolite kolory

7: Prosta geometria oraz jednolite kolory

Marki muszą być bardzo elastyczne, aby mogły szybko reagować na zmiany: bieżące wiadomości oraz wydarzenia bez ponoszenia ogromnych kosztów finansowych. Jest to kolejna istotna zaleta nowoczesnych technologii druku – możliwość drukowania opakowań sezonowych. Dzięki tej elastyczności możliwe jest kreatywne podejście do „sezonowości”. Chodzi tutaj o tworzenie unikatowych opakowań w związku z bieżącymi wydarzeniami, takimi jak zwycięstwa drużyn narodowych w zawodach sportowych, konkursach, aktualnymi memami, programami, wiadomościami czy zmieniającymi się porami roku.

Opakowania z prostą geometrią oraz jednolitymi kolorami
Prosta geometria oraz jednolite kolory

8: Humor na opakowaniach, w designie czy tekstach reklamowych

Nic nie sprzedaje się lepiej niż intensywne emocje. Humor jest jednym z takich przykładów. Jest to zagadnienie na tyle obszerne, że można podejść do niego z różnych stron i osiągnąć zamierzone cele przy użyciu różnych narzędzi. Stworzenie śmiesznego designu, napisanie chwytliwego tekstu reklamowego lub wymyślenie zabawnej nazwy produktu, to metody, które sprawią, że zostanie on zapamiętany. Te metody sprawdzą się nie tylko w handlu elektronicznym, lecz także w prawdziwych sklepach. Towar, który wywoła uśmiech na twarzy nabywcy sprawi, że o wiele więcej osób sięgnie po niego na półkę, dokładniej mu się przyjrzy czy nawet zrobi mu zdjęcie, aby podzielić się nim w mediach społecznościowych.

Humor na opakowaniach, w designie czy tekstach reklamowych
Humor na opakowaniach, w designie czy tekstach reklamowych

Podsumowując, design opakowań pełen jest różnych trendów, jednak powinniśmy pamiętać także o tych, które wywodzą się z uniwersalnych ludzkich wartości. W 2022 roku tematy takie jak ekologia, zdrowy styl życia i odpowiedzialna konsumpcja będą równie istotne jak obecnie. Z tego też powodu projektanci będą musieli znaleźć sposób na to, by mówić o tym samym, ale używając innego języka, obrazów wizualnych, a także techniki.

Data publikacji:

18 grudnia 2021 roku

Autor:

PG Brand Reforming

Inne publikacje

Przeczytaj nasze inne publikacje:

Jeżeli chcesz nawiązać z nami współpracę, skontaktuj się z nami. Do każdego briefu podchodzimy indywidualnie. Zawsze staramy się odpowiadać jak najszybciej na każde pytanie.

Zacznijmy pracę!

Jesteśmy otwarci na nowe wyzwania i kolejne briefy. Do każdego z nich podchodzimy z odpowiednią uwagą. Skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów współpracy.

KONTAKT