fbpx
zdjęcie ze starego miasta Konin

Z miasta węgla do fajnego miasta: zobacz jak zmieniliśmy tożsamość miasta Konin.

Treść:

Konin – nowy początek

Nasz doświadczony zespół ekspertów z PG Brand Reforming świadczy profesjonalne usługi w zakresie przekształcenie marki, przyspieszenie jej rozwoju i stworzenie lepszych warunków dla prowadzonego biznesu. Wdrażanie przez nas projektu zawsze odbywa się kompleksowo, dbając przy tym o najmniejsze detale takie jak: spójna identyfikacja wizualna, chwytliwy i zostający w pamięci logotyp czy jednolita paleta kolorów dla całej marki. Branding to nasza pasja, dlatego im bardziej wymagający jest projekt, tym większą radość i satysfakcję czerpiemy z jego wdrożenia.

Droga jaką pokonaliśmy, pozwoliła nam zdobyć ogromne doświadczenie. Począwszy od stworzenia naładowanego emocjami i kreatywnością logotypu kawiarenki, po zbudowanie tożsamości i identyfikacji wizualnej dla całego miasta. W ramach tego ostatniego zadania istotne było, aby całość zaprojektowanych przez nas elementów znalazła swój oddźwięk w możliwie dużej liczbie mediów, co przypadku miasta było nie lada wyzwaniem. Nie będzie jednak przesadą stwierdzenie, że zespół PG Brand Reforming zrealizował projekt w znakomity sposób, nadając miastu jego nowe oblicze.

Konin – przeszłość i teraźniejszość

Konin jest jednym z najważniejszych ośrodków miejskich odpowiadających za produkcję energii elektrycznej. Miasto powstało już w XIII wieku, dzięki czemu może pochwalić się bogatą i ciekawą historią. Konin w porównaniu ze współczesnymi metropoliami jest stosunkowo małym miastem, jednak na jego znaczenie wpływa fakt bycia ważnym ośrodkiem przemysłowym. Wydobywany na terenie Konińskiego Zagłębia Węgla Brunatnego węgiel, stanowi źródło zasilania dla zespołu elektrowni odpowiadających za 10% krajowej produkcji energii elektrycznej.

Niestety samo uprzemysłowienie, nie było dla mieszkańców Konina wystarczającym atutem i z tego powodu liczba ludności systematycznie spadała. Pokolenie tzw. „millenialsów” decydowało się na przeprowadzkę do dużych metropolii, które były w stanie zapewnić lepsze warunki życia. Dla władz Konina istotne stało się podjęcie działań zmierzających do odwrócenia tego trendu. Chciano pokazać Konin jako miasto przyjazne do życia dla wszystkich pokoleń. W tym celu zdecydowano się na promowanie innych wartości niż do tej pory. Skutkowało to odwróceniem strategii wizerunkowej o 180 stopni. Odstąpiono od podkreślania industrialnego charakteru miasta i postawiono na koncepcję przyjaznej dla środowiska i mieszkańców zielonej energii.

Zdjęcie ze starówki w Koninie.

Rozkwit nowej idei

Od tego czasu władze Konina opracowały nową strategię, kształtującą przyszłość jego mieszkańców. Zielona Energia to nowy Konin! Miasto, które odzwierciedla pozytywną energię swoich ludzi, miejsc i podmiotów społeczno-gospodarczych. Tak rozpoczęła się era „Miasta Zielonej Energii”.  Pod tą ideą kształtowała się nowa tożsamość Konina. Oczywiście, przedsięwzięcie tych rozmiarów wymagało stworzenia zupełnie nowej marki, czym miała się zająć profesjonalna agencja brandingowa.

Koncepcja przekształcenie dawnego ośrodka górniczego pozwoliła na rozkwit idei zielonej energii. Przykładem wdrożenia w życie nowej ideologii jest m.in. powstały w Koninie zakład produkcji wodoru.

szyld nawigacyjny w Koninie

Wyzwania przed którymi stanęliśmy

Naszym dążeniem było stworzenie marki, która idealnie odzwierciedlałaby światopogląd przyjęty przez władze miasta. Marka ta musiała być proekologiczna i co ważne, musiała podkreślać dynamiczny rozwój społeczeństwa i infrastruktury. Kluczowym czynnikiem była tu energia, która oddziaływała na wszystkie elementy przyjętej strategii.

Z jednej strony, energia jest dla nas czymś namacalnym. Odczuwamy ją poprzez ciepło, wibracje lub dźwięk.  Bezpośrednio wpływa ona na nasze zmysły i może przejawiać się w różnych postaciach. Z drugiej strony energia to fala i często tak ją sobie wyobrażamy.

Zespół projektowy PG Brand Reforming zainspirował się elastycznością przepływu energii między różnymi odbiorcami. W ocenie zespołu kluczowe były relacje pomiędzy mieszkańcami i infrastrukturą, administracją i strukturami miejskimi, zrównoważonym rozwojem i innowacyjnością, czy też biznesem i kreatywnością. Przeprowadzany branding podkreślał i uwzględniał wszystkie te relacje.

Rozwój zielonej energii ma swoje przełożenie w wielu nowych inicjatywach. Dla przykładu można wskazać strukturę ikon odnoszących się do różnych obszarów w mieście takich jak: turystyka, opieka zdrowotna, logistyka i inne. Każda ikona ma swój początek i koniec, które dążą do połączenia się z innymi obszarami. Dzięki temu pokazujemy jak obiekty użyteczności publicznej oddziałują na infrastrukturę oraz jak wygląda interakcja we współczesnym inteligentnym mieście.

Rozłożymy to na czynniki pierwsze, aby lepiej to zrozumieć.

dziewczyna stoi przy ścianie

Logotyp

Logo stworzone przez PG w swojej centralnej części przedstawia przycisk odtwarzania. Ma on podkreślać nowy początek. Symbolem nowej ideologii miasta stała się otwartość na pomysły i koncepcje swoich mieszkańców. Wystarczy nacisnąć „odtwarzaj”, aby poczuć przepływ energii i wdrażać inicjatywy w życie.

element graficzny nowej identyfikacji wizualnej miasta Konin

Czcionka

Czcionka jest kolejną istotną cechą marki. Nie tylko oddaje jej kolorystykę, ale także pozwala nadać odpowiedni ton i nastrój przekazu. Na potrzeby wdrażanego projektu nasz zespół ekspertów zaprojektował unikalną czcionkę. Z kolei stworzona księga znaku (tzw. brand book) precyzuje jak ma wyglądać identyfikacja wizualna marki. Stanowi ona swojego rodzaju przewodnik po marce, gdyż omawia wszystkie aspekty interakcji pomiędzy zieloną energią, a miastem i jego mieszkańcami.

firmowa czcionka marki miasta Konin

Paleta kolorów

Tak jak Wassily Kandinsky zdefiniował kolory jako siłę, która bezpośrednio wpływa na duszę, tak nasza strategia polegała na opracowaniu palety kolorów, nadającym marce odpowiedni klimat i nastrój. Nasi projektanci dzięki swej kreatywności, odpowiednio wykorzystali pastele i jasne barwy,  aby w pełni oddać duszę konińskiej zielonej energii.

Naszą inspirację czerpaliśmy bezpośrednio z bogatej historii miasta. W efekcie powstała paleta kolorów pełna kontrastów. Jako eksperci w swojej branży doskonale wiemy, że kontrast to świetne narzędzie do przykucia uwagi odbiorców. Wiedząc jaki efekt psychologiczny możemy osiągnąć zdecydowaliśmy się na jasne barwy, które ożywiły miasto i dodały mu nowego blasku. Zastosowana przez nas paleta kolorów w wysublimowany sposób opowiada o Koninie, jego planach rozwoju i wizji na przyszłość. Właśnie tego potrzebowały władze miasta.

Paleta kolorów identyfikacji wizualnej miasta Konin

Wrażenia naszych klientów oraz opinie mediów

Konińscy urzędnicy byli zachwyceni sposobem, w jaki wymyśliliśmy wszystko na nowo. Oto, co mają do powiedzenia na temat naszego skromnego wkładu w nowe oblicze Konina:

„Współpracowałam z PG Brand Reforming przy opracowaniu Systemu Identyfikacji Wizualnej  dla Miasta Konina, w tym jego logotypu. Zadanie obejmowało również opracowanie kampanii wizerunkowej, mixu marketingowego realizującego założenia strategii komunikacji oraz ram systemu komunikacji online.

Wraz z zespołem Wydziału Strategii i Marketingu Miasta Urzędu Miejskiego w Koninie postawiliśmy przed agencją bardzo ambitne zadanie uzyskania pełnej zgodności koncepcji ze strategią komunikacji, zgodności ze strategią i wartościami Zielonego Miasta Energii, unikalności koncepcji wyróżnienia marki Konina na tle innych miast. Ocenialiśmy jasność przekazu, nawiązanie w nowej formie do dotychczasowej tożsamości miasta, przy jednoczesnym uzyskaniu nowoczesności w egzekucji wizualnej. Agencja PG Branding w pełni sprostała temu zadaniu. Co więcej wypracowany system identyfikacji wizualnej został z sukcesem zdrożony w naszym mieście. Spotkał się z pozytywną oceną większości mieszkańców a hasło „Konin – tu płynie energia” na stałe zagościło w rozmowach o mieście, w żargonie mediów oraz w koncepcjach działań społecznościowych konińskich szkół i instytucji. Stał się nową tożsamością miasta.

Cenię sobie bardzo podejście jakie agencja ma do sposobu współpracy z klientem, elastyczność, szybkość, zaangażowanie całego zespołu, partnerski sposób pracy, chęć pełnego zrozumienia zamierzeń i celów klienta oraz wysoki profesjonalizm i kreatywność członków zespołu.

Całym sercem polecam”.

Agniszka Gołębiowska

Koordynatorka ds. młodzieży i projektów kreatywnych
(poprzednio Kierownik Wydziału Strategii i Marketingu Miasta)
Nowymarketing.pl o rebrandingu

PG & Konin — nowy początek dla ekologicznego jutra

Nasze wysiłki zaowocowały dynamiczną i interaktywną tożsamością marki, która ożywia strategiczną wizję miasta.

Pozdrowienia z Konina!

Dziękujemy za odwiedzenie metropolii zielonej energii.

Inne publikacje

Przeczytaj nasze inne publikacje:

Jeżeli chcesz nawiązać z nami współpracę, skontaktuj się z nami. Do każdego briefu podchodzimy indywidualnie. Zawsze staramy się odpowiadać jak najszybciej na każde pytanie.

Zacznijmy pracę!

Jesteśmy otwarci na nowe wyzwania i kolejne briefy. Do każdego z nich podchodzimy z odpowiednią uwagą. Skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów współpracy.

KONTAKT