Treść:
Rok 2020 jest już przeszłością. Był to czas bardzo trudny dla całego świata, który zastygł w oczekiwaniu i nadziei na lepszą przyszłość. Jednak pomimo ogólnoświatowej stagnacji, projektowanie graficzne nie przestało się rozwijać, nie zmniejszyło się także zapotrzebowanie na ten rodzaj usługi, a nawet wręcz przeciwnie.
Podczas pandemii firmy musiały stawić czoła wielu wyzwaniom, musiały być w stanie reagować na nie na bieżąco, wprowadzać na rynek nowe produkty, a także tworzyć zupełnie nowe marki. Przez ostatni rok pomagaliśmy firmom unowocześniać ich produkty, przeprowadzaliśmy analizy rynku i poszerzaliśmy naszą wiedzę o strategie marketingowe. Chcemy podzielić się z Wami naszymi przewidywaniami dotyczącymi trendów w projektowaniu opakowań, na których należałoby się skupić w nadchodzącym roku.
1. Naturalne tekstury i ilustracje
Światowe trendy nakierunkowane na ekologię, zmuszają firmy do podejmowania pewnych decyzji. Koncerny coraz częściej rezygnują z używania plastiku, przechodzą na odnawialne źródła energii, stawiają na rolnictwo ekologiczne, a także starają się poddawać recyklingowi jak najwięcej produktów. Na opakowaniach można znaleźć wiele ikon informujących o tym, że nie zawierają one barwników czy konserwantów, są bezglutenowe, w 100 procentach naturalne, bio, eko czy vegan. Należy tutaj wspomnieć, że takie informacje są umieszczane na produktach każdej kategorii, począwszy od mleka czy przekąsek, a skończywszy na kawie czy alkoholu. Czysty składnik stał się podstawową wskazówką: producent twierdzi, że nie ma nic do ukrycia, ponieważ produkt nie jest w żaden sposób upiększany i modyfikowany. Materiały użyte do produkcji towaru są naturalne, naturalne są też kolory czy ilustracje, użyte czcionki również nie są dziełem przypadku. Połączenie tych elementów sprawia, że towar jest naturalny nie tylko na zewnątrz, ale też wewnątrz. Skromny minimalizm.
Kolejną kategorią są produkty wykonane z naturalnych materiałów. Należy tutaj wspomnieć chociażby o bambusowych szczoteczkach do zębów, drewnianych sztućcach, papierowych naczyniach, korkowych pudełkach czy etui z korka. W Europie Wschodniej oraz w Rosji trendy te spotykają się z dużym sceptycyzmem. Jednak na rynkach Europy Zachodniej, USA czy Kanady tego typu produkty są dobrze znane i popularne.
2. Pastelowa paleta barw
Ciągle jesteśmy czymś zajęci: dom, rodzina, przyjaciele, praca. W natłoku spraw, zmartwień i wydarzeń każdemu marzy się trochę odpoczynku i spokoju. Nawet ekstrawertycy potrzebują czasami zatrzymać się i uciec od świata pełnego kolorów. Moda na pastele jest wciąż obecna w designie. Pastelowe odcienie uspokajają, porządkują myśli. Moda na pastelowe kolory na opakowaniach osiągnęła już popularność w Europie Zachodniej, jednak wciąż jeszcze nabiera rozpędu w Europie Wschodniej. W największym stopniu jest ona obecna w branży kosmetycznej (kosmetyki, perfumy), pojawia się także na opakowaniach przekąsek i niektórych napojów alkoholowych. Ten trend jest częściej spotykany wśród produktów dla kobiet. Pomimo to można znaleźć też opakowania innych produktów, na których moda na pastelowe odcienie sprawdza się fenomenalnie. Należy tutaj wspomnieć o mleku i nabiale, karmie dla zwierząt czy sprzętach AGD. Uważamy, że najważniejszym elementem w projektowaniu opakowań jest umieszczenie wartościowego przekazu, który może być zrealizowany bez względu na kolory użyte na opakowaniu. Jeśli pastelowy odcień jest do tego odpowiedni, to go użyjmy.
3. Żywe kolory
Byłoby to niezwykle dziwne, gdyby w opozycji do pastelowego spokoju nie pojawiło się coś bardziej żywego i jaskrawego. Chociaż należałoby powiedzieć, że moda na żywe kolory istnieje od zawsze, a ostatnimi czasy powróciły one do łask.
4. „Smaczny” design
Jak często kupujemy jakiś produkt, ponieważ wygląda bardzo apetycznie? Nieważne czy jest to jogurt, czekoladowy batonik, zdrowa granola czy chipsy warzywne – jeśli na opakowaniu widzimy apetyczną ilustrację, od razu chcemy umieścić dany produkt w swoim koszyku. Kolor, zdjęcie albo realistyczna ilustracja może powodować u konsumenta obfity ślinotok. Taki zabieg marketingowy opiera się na psychologicznym eksperymencie, którego wyniki określa się mianem efektu Psa Pawłowa. Jednak należy podkreślić, że smakowity wygląd może być bardzo mylący, ponieważ prawdziwy produkt może w rzeczywistości wyglądać zupełnie inaczej niż na opakowaniu. Pozostawmy to sumieniu producenta, ale jako twórcy designu możemy być dumni ze swojej pracy. Pierwszy zakup dokonywany jest właśnie dlatego, że ludzie „oceniają książkę po okładce”.
5. Tabele
Wielu producentów chce opowiedzieć o swoich produktach jak najwięcej. Jeśli jest wiele informacji, które chcesz przekazać konsumentowi, musimy nadać danym odpowiedni strukturę. Układ tabelaryczny, oparty na wzorze starych receptur aptecznych, jest mocno zakorzeniony w nowoczesnym projektowaniu opakowań. Technika ta sprawdzi się w przypadku prawie wszystkich produktów: zaczynając od żywności i alkoholu, a kończąc na kosmetykach i odzieży.
6. Moda na retro
Wszystko co wydaje się być nowe jest tak naprawdę zapomnianym starym. Historia designu porusza się po spirali, więc prędzej czy później powracamy do tego co już było kiedyś modne. Chodzi tutaj na przykład o oversizowe ubrania, jeansy typu boyfriend, torby na pasku, kapelusze i inne dodatki, które wyglądają jak wyjęte z czeluści babcinej szafy. Neony, nadruki na T-shirtach, muzyka, kolory, czcionki oraz inne typowe atrybuty tamtych czasów to tylko kilka przykładów. Miło jest patrzeć jak estetyka minionych lat przechodzi przemianę i staje się częścią teraźniejszości. Ciągle zastanawiamy się, które trendy roku 2020 będą aktualne do końca tego stulecia. Mamy nadzieję, że nie będzie to brokat i samoizolacja.
7. Fantazyjne czcionki
Wymyślne czcionki wydają się być jednym z najczęstszych trendów, który powraca z roku na rok. Używamy wielu różnych czcionek na wszystkich rodzajach opakowań. Przez długie lata czcionki z technicznego punktu widzenia pełniły jedynie funkcję informacyjną. Teraz to czcionka wysuwa się na pierwszy plan. Jedna litera może stanowić całość i być znakomitym wzorem, projektem czy pomysłem. Co ważne, jedno słowo może mieć wiele znaczeń. Jeden tekst ma moc poruszania duszy i zachęcania do zakupu. Pismo bezszeryfowe, szeryfowe, kaligrafia, litery, cyfry czy znaki interpunkcyjne – to wszystko może być podstawą designu w 2021 roku.
Czcionki mogą być różne:
Minimalistyczne:
Estetyczne:
Naturalne:
Żartobliwe:
Duże i toporne:
Jeśli nadal zastanawiasz się nad użyciem designu opartego na czcionkach nie wahaj się tylko poproś swojego projektanta, aby wziął pod uwagę użycie różnych czcionek.
8. Ilustracja
Ilustracja jako trend jest opisana bardziej szczegółowo w artykule, ale jednak warto wspomnieć, że moda na personalizację oferty rozwinęła się bardzo gwałtownie w przeciągu ostatnich kilku lat. Można to opisać słowami „nasz produkt jest właśnie dla Ciebie”. Ostatnimi czasy na opakowaniach pojawia się coraz więcej ilustracji przedstawiających ludzi w różnych sytuacjach z życia codziennego. Dzięki temu w tych sytuacjach możemy dostrzec samych siebie. Warto pokusić się o stwierdzenie, że opakowania przemawiają do klienta, zapraszają do stania się częścią społeczności, do poznania sportowców (joginów, biegaczy czy lekkoatletów), których widzi na opakowaniu produktu. Odnalezienie siebie to właśnie to czego próbuje dokonać konsument, a naszym zadaniem jest mu w tym pomóc.
Kolejnym trendem jest wykorzystywanie ilustracji w kategoriach, w których nigdy wcześniej tego nie robiono. Każdy z nas jest przyzwyczajony do rysunków, na których przedstawione są pola, krowy i mleko, wizerunki kotów i psów na karmach dla zwierząt czy owoców na kartonach czy butelkach z sokami, a przecież projekt takiego tradycyjnego produktu może być zupełnie inny. Coraz więcej producentów zaczyna wykorzystywać nieszablonowe ilustracje na swoich opakowaniach w celu odróżnienia swojego produktu na półce.
9. Covid-21
W 2020 roku ludzie zostali zmuszeni, aby dostosować się do warunków dyktowanych przez pandemię Covid-19. Ograniczyliśmy spotkania twarzą w twarz, zaczęliśmy się bardziej troszczyć o nasze zdrowie, myśleć w szerszej perspektywie oraz działać globalnie. Wiele firm poszerzyło swoje portfolio o produkty, które zaczęły być poszukiwane przez konsumentów. Chodzi tu o produkty takie jak maseczki, rękawiczki, środki antyseptyczne, mydła, a także alkohol. Pomimo szczepionek i środków zapobiegawczych, takich jak kwarantanna, wirusy są z nami już od dłuższego czasu. Dlatego też jednym z trendów roku 2021 będzie z pewnością Covid, bez względu na to jak bardzo tego nie chcemy.
Świat się zmienia, zmieniają się też firmy, produkty i ludzie. Trendy również przechodzą przemianę, ale dzieje się to stopniowo. W USA czy w Europie trendy w designie są powiązane z komponentem społecznym: walka z rasizmem, problemy związane z ekologią, prawa mniejszości seksualnych, różnorodność płci. Wschodnia Europa, Rosja czy Bliski Wschód to tereny słynące z konserwatywnych poglądów. Rynek jest tam mniej postępowy, w związku z tym design opiera się na bardziej neutralnych, podstawowych trendach. Niemniej jednak, z roku na rok przybywa coraz więcej niebanalnych, nietypowych rozwiązań, które wykorzystywane są w projektowaniu opakowań. Czystość i minimalizm obecne są w przemyśle mleczarskim. Naturalność z kolei kojarzona jest z przekąskami, lodami czy alkoholem. Ilustracje pojawiają się na takich kategoriach produktów, które nigdy wcześniej nie były brane pod uwagę. Czcionki używane są w coraz lepszy i bardziej przemyślany sposób. Trendy, które zostały przytoczone w niniejszym artykule stanowią podstawę tego, na czym będzie opierał się najwyższej jakości design w 2021 roku. Mamy nadzieję, że razem będziemy zmieniać świat, a lekcje, które dał nam 2020 rok poprowadzą nas do lepszego świata i jeszcze lepszego designu.
Data publikacji:
13 stycznia, 2021
Przeczytaj nasze inne publikacje:
14 stycznia, 2021Jeżeli chcesz nawiązać z nami współpracę, skontaktuj się z nami. Do każdego briefu podchodzimy indywidualnie. Zawsze staramy się odpowiadać jak najszybciej na każde pytanie.
Zacznijmy pracę!
Jesteśmy otwarci na nowe wyzwania i kolejne briefy. Do każdego z nich podchodzimy z odpowiednią uwagą. Skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów współpracy.
KONTAKT